söndag 24 maj 2009

Lite sytt.

Lite sytt här på dala vistelsen. Återigen folklore, tycker om ordet! Folklore. Kändes ett tag som att jag gjorde något som så många andra gjort före mig, så typiskt hemslöjd... Så tänktes, att det gör absolut ingenting. Första gången jag sytt i skinn, med skinnål och egen tvinnad tråd. Det blir inte sista gången.

I mitten, en ruta av fårskinn, runtom, traditionellt band från dalarna, vadmal med pärlor och ytterst, förgglatt tyg med okänd härkomst. Inhandlades för en femma på Myrorna i Uppsala.

Tanken är att detta blir framsidan till en kudde, här är dock stiltje då jag inte har material för tillfället.


Idag åker vi hem, sitter här men är redan påväg trots att det är flera timmar kvar till tåget går. Konstigt att det alltid blir så!

Ha det så fint alla.

/Lina

9 kommentarer:

  1. Kul att testa på nya "tekniker" (och kuddar kan man ju inte få för många av)- ser ut att bli riktigt fint!

    SvaraRadera
  2. Hej svejs!!
    O vad glad jag blev när jag såg ditt sista arbete, man blev liksom bara glad av det!!
    Kramizar från Mor

    SvaraRadera
  3. Men vad fiiint ! Visst är det härligt att hålla igång traditioner som andra har gjort före oss. Samtidigt så blir det ju en touch av vår tid också.

    SvaraRadera
  4. Jag blir så glad när du visar din slöjd som jag tycker är folkkonst. Du har livet framför dig och jag förstår att mycket fint kommer att glädja dej själv och andra framtiden. Kan bara säja, njut av görandet inget är så tillfredsställande som det. Inspiration finns ju i överflöd i folkets konst.
    Kram K.

    SvaraRadera
  5. Ännu en söt liten kudde som faster Sigrid lätt hade kunnat kidnappa! Du är SÅ duktig!! Avundsjukan sitter på axeln och blänger. Jag som inte ens kan sy i en knapp.
    Hoppas ni har skönt väder i Uppsala och att du och Melker njuter fullt ut av det på en filt någonstans.

    Hälsningar
    Sigrid

    SvaraRadera
  6. Vilken fin skapelse! Tycker att du alltid lyckas mixa det gamla med en slags egen modernare twist!

    SvaraRadera
  7. Som vanligt lyckas du få ihop det hela så det blir så himla fint och arbetat.
    Du har verkligen öga för vad som passar ihop.
    Kramar//Carina

    SvaraRadera
  8. Hej Lina!

    Hittade hit via en kommentar du lämnat på en annan blogg, måste berömma dig för ditt underbart vackra sätt att skriva.

    Vill också dela med mig av vad jag tänker om den vakra (ämnet till) kudde du gjort; att göra vad många andra kvinnor gjort innan oss, håler deras minne vid liv och hedrar all den möda kvinnor lagt ned generationer innan vi fanns.

    Varma kramar,
    Kerstin

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Hoppas ni hade det mysigt i Dalarna!
    En jättefin kudde började du göra i alla fall, den var jättehärlig tyckte jag - ska bli spännande att se den helt klar (för du tar väl med dig dne hem och gör klart den hemma?) när du har fått tag på passande materiel.

    Vilken sommarkänsla jag fick när du skrev om att tassa ut i växthuset i nattlinne och hämta tomater till frukost... så härligt det lät!

    Jag har haft så ont om tid senaste veckan att jag inte hunnit med att hälsa på alla bloggvänner jag har...
    Men nu är snart vardagsrummet klar hos oss också... och tiden räckert ju inte till allt... som synd är!

    Hoppas du får en fin dag,
    Kram Anne

    SvaraRadera